Metaverse, kullanıcıları hayatlarının her alanında birbirine bağlayan çevrimiçi, 3D, sanal bir alan kavramıdır. Tek bir tarayıcı üzerinden erişilebilen farklı web sitelerini içeren internete benzer şekilde birden fazla platformu birbirine bağlar.
Metaverse, oyun oynamayı veya sosyal medyayı desteklemenin yanı sıra ekonomiyi, dijital kimliği, merkezi olmayan yönetimi ve diğer uygulamaları birleştirecek. Bugün bile, değerli öğelerin ve para birimlerinin kullanıcı tarafından oluşturulması ve sahipliği, tek ve birleşik bir meta veri deposunun geliştirilmesine yardımcı olur. Tüm bu özellikler, blockchain‘e bu geleceğin teknolojisine güç verme potansiyeli sağlar.
Bir video oyununun içine girerek sanal mağazalardan alışveriş yaptığını, dünyanın bir ucundaki arkadaşlarını anında ziyaret ettiğini hatta hayalindeki evi saniyesinde inşa ederek orada “yaşadığını” düşün. İşte en basit haliyle Metaverse’te bizi bunlar bekliyor!
Metaverse, tabii ki sadece sanal dünyada boş gezintilerle veya hayali ev inşa etmekle sınırlı değil. Metaverse, hem kullanıcıların hem de işletmelerin yararlanabileceği bir dizi fırsatı beraberinde getiriyor. Oyunlardan iş toplantılarına, dijital eşyalardan sanal gayrimenkullere kadar her şeyin Metaverse içinde bir yeri var. Metaverse teknoloji dünyasını kasıp kavururken, birçok kişi de internetin geleceği olarak görülen bu sanal evrende şimdiden yerini ayırtmak istiyor. Metaverse dünyasında arsa alım satım işlemleri başladı.
Metaverse, kullanıcıların çeşitli dijital varlıklar oluşturmalarına ya da çeşitli coinler aracılığıyla bu varlıkları alıp satabilmelerini sağlayan sanal bir dünyadır. Gerçek dünya gibi metaverse de kara parçalarından oluşur. Bu kara parçaları, blok zincirinde NFT‘ler olarak temsil edilir ve onları elinde tutan kişiye tam mülkiyet verir.
Alışveriş, Gerçek dünyada alışverişin bir parçası olan her şeyin Metaverse evreni içerisinde de karşılık bulacak olması, şüphesiz ki şirketlerin yoğunlaşacağı noktalardan biri olacak. Bu durum; giyim, seyahat, konut ve eğlence sektörlerinin tamamı için yeni fırsatlar anlamına gelebilir. Hatta birçok firma kolları sıvadı bile.
İş Dünyası, Tek bir şirket tarafından oluşturulacak sadece bir tane metaverse olmayacak. Metaverse’te her şirket kendi sanal evrenini, kendi iş modeline ve kaynaklarına göre tasarlayacak. Bütün bu sanal evrenlerin toplamı ise Metaverse’ü oluşturacak.
Finans, sistem içerisinde alışverişin ilerleyebilmesi için bir çeşit “metaverse ekonomisi”ne ihtiyaç duyulacak. Haliyle Metaverse’ün içindeki her şirketin, her evrenin kendi para birimi ve bu para birimlerinin bağlandığı ortak bir “dijital paranın” olması, kulağa hiç de imkânsız gelmiyor.
Eğlence, Pandemi döneminde Instagram, Twitch ve YouTube benzeri platformlarda yapılan konser ve spor etkinlikleri; sanal etkinliklerin potansiyelini şimdiden gösterdi. Metaverse, hem bu etkinliklerin çok daha interaktif bir şekilde gerçekleşebilmesi hem de etkinlik içi reklam öğelerinin daha geniş bir kitleyi kolaylıkla hedefleyebilmesi için mükemmel bir ortam oluşturacak.
Meta veri deposu, bulut altyapısı, yazılım araçları, platformlar, uygulamalar, kullanıcı tarafından oluşturulan içerik ve donanım gibi çeşitli teknoloji biçimleri tarafından yönlendirilecektir. Teknik gereksinimlere ek olarak, meta veri deposu, eğlence, oyun, ticaret, sosyal etkileşimler, eğitim ve araştırma dâhil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere çeşitli kullanıcı deneyimlerini içerecektir.
Makalenin devamı için blog.globalnet.com.tr takipte kalın.